Diapositiva1

Història de l'art- 2n de batxillerat

  • 500 BCE

    Kóre del pèplum - GREC ARCAIC

    Kóre del pèplum  - GREC ARCAIC
    Marbre policromat de Paros
    Embalum rodó
    Frontalitat i rigidesa
    Simetria
    Representació estereotipada de la boca (somriure arcaic) i la musculatura (músculs esquemàtics)
    Ulls en forma d’ametlla.
    Influència egípcia
    La paraula grega Kóre [en plural kórai] significa donzella.
    Segons sembla les kórai eren estàtues votives petites q, en l’època arcaica, es dedicaven al culte.
    Solien portar una fruita, una flor o un animalet en una ma [aquí en el braç esquerra aixecat] i sempre es representaven vestides
  • 432 BCE

    Partenó d’Atenes - ARQUITECTURA CLÀSSICA

    Partenó d’Atenes - ARQUITECTURA CLÀSSICA
    Temple perípter octàstil,amb pronaos,naos i opistòdom i el crepis,format per l’estereòbata (esglaons inferiors) i l’estilòbata (esglaó superior,d’on arrenquen les columnes).
    L’alçat és dòric:columna sense base que arrenca d l’estilòbata,capitell amb equí i àbac,arquitrau llis i fris d tríglifs i mètopes,que sostenen la coberta
    Fust amb canaletes d’aresta viva
    La coberta és a dos vessants i en els costats curts dl temple formen un frontó triangular
    És el temple més gran i important de l’Acròpolis
  • 430 BCE

    Dorífor de Policlet - GREC CLÀSSIC

     Dorífor de Policlet - GREC CLÀSSIC
    Original en bronze [buidatge o fosa].Copia romana en marbre (talla)
    Embalum rodó
    Contrapposto
    Frontalitat i unifacialitat
    Cànon anatòmic d 7 caps.Rostre dividit en 3 parts iguals
    Significat:Jove atleta en repòs instants abans d participar en la seva prova d llançament.Plenitud juvenil com a ideal
    Conjunció dls valors intel·lectuals i físics en equilibri. Funció:Commemorativa.Us habitual com “ex-vot ” religiós. Honorar i representar l’excel·lència ètica de l’èxit enfront de l’orgull i la vanitat
  • 350 BCE

    Hermes amb Dionís infant, de Praxíteles - ESCULTURA CLÀSSICA

    Hermes amb Dionís infant, de Praxíteles - ESCULTURA CLÀSSICA
    Grup escultòric vertical amb un element d suport,en forma d roca coberta per una túnica
    Nuesa d les figures
    Ideal d la bellesa masculina.Tractament convincent d l’anatomia
    Trencament d la llei d la frontalitat d l’escultura arcaica mitjançant el contrapposto
    Introducció d la corba praxitel·liana
    To naturalista dls cabells i d les robes
    Expressivitat en els rostres.Una certa tendresa en aquest cas
    Hermes,missatger d Zeus,protegeix l’infant Dionís,el du a Creta perquè les nimfes se’n facin càrrec
  • 330 BCE

    Teatre d’Epidaure - PAS DEL GREC CLÀSSIC A L'HEL-LENISME

    Teatre d’Epidaure - PAS DEL GREC CLÀSSIC A L'HEL-LENISME
    350/330 a.C
    S’aprofita el desnivell d’una muntanya
    Consta d cavea (graderies); orquestra on es col·locava el cor; prosceni (lloc d la representació) i escena
    La cavea es més gran q un mig cercle amb més de 20 metres d diàmetre. La escena és una construcció d’un pis amb dues portes laterals
    Magnifica sonoritat
    Formava part del Santuari d’Asclepi, deu de la Medicina Lloc de representació de les tragèdies dels dramaturgs clàssics, entre ells Sòfocles,Eurípides i Èsquil.I les comèdies d’Aristòfanes
  • 160 BCE

    L’altar de Zeus a Pèrgam - HEL-LENISME

    L’altar de Zeus a Pèrgam - HEL-LENISME
    En origen constava d’un podi de planta quadrangular de 7m. d’alçada.
    Al damunt s’erigia una columnata jònica amb entaulament i coberta plana.
    La façana oest tenia forma d’U amb una monumental escalinata al centre.
    L’escalinata conduïa a un pati interior.
    Les parets exteriors del podi i del pati interior estaven decorades amb un fris continu d’alt relleu.
    Només es preserven fragments de la façana i els frisos al museu de Berlín (descobert als anys 30)
    Altar per a sacrificis dedicat a Zeus.
  • Period: 97 BCE to 97

    HEL-LENISME

  • 22 BCE

    Aqüeducte de les Ferreres, Tarragona - ROMÀ TARDOIMPERIAL

    Aqüeducte de les Ferreres, Tarragona - ROMÀ TARDOIMPERIAL
    24-22 aC
    Utilització de pedra local, tallada en aparell rústic isòdom.
    Amida gairebé 250 metres de longitud i més de 25 metres d’alçària màxima.
    Està compost per dos nivells d’arcades sobreposades de mig punt.
    Pilars en forma troncopiramidal al cos baix.
    Tots els arcs tenen la mateixa llum i l’alçada és diferent en funció del relleu.
    Salva un important desnivell entre les dues ribes del barranc.
    La canal d’aigua (specus), avui restaurada, amida 80 cm. i corre per la banda superior
  • 9 BCE

    Ara Pacis Augustae - ROMÀ IMPERIAL

    Ara Pacis Augustae - ROMÀ IMPERIAL
    Marbre
    Planta quadrangular amb coberta plana,constituïda per un arquitrau, fris llis i cornisa
    Dues entrades, la principal amb una escalinata
    Subdivisió vertical del relleus per mitjà d’un ordre pilastres amb capitells d’acant i el fust ricament ornamentat Horitzontalment els divideix una sanefa geomètrica(greca).
    Els relleus superiors són de caràcter narratiu.
    Els inferiors amb motius ornamentals:roleus, garlandes, flors,bucranis...
    Existència de dos nivells de talla: alt relleu i baix relleu.
  • 14

    August de Prima Porta - ROMÀ IMPERIAL

    August de Prima Porta - ROMÀ IMPERIAL
    • L’obra de marbre és una còpia de c.14 dC, sobre un original de bronze de c. 20 aC
    • Estàtua exempta, dempeus
    • Descalça,vestida amb paludamentum (capa) i cuirassa.
    • Talla de marbre
    • El cupido sobre un dofí que apareix als peus ajuda a sostenir l’estàtua (al bronze no hi era, ja que no necessitava suport)
    • Contrapposto
    • Treball de tendència realista al vestit i a la cuirassa
    • Trets individuals retratístics al rostre
    • Representa l’emperador August
    • L’emperador és representat com a militar
  • 50

    Laocoont i els seus fills, Agesandre i els seus fills - ESCULTURA HEL-LENÍSTICA

    Laocoont i els seus fills, Agesandre i els seus fills - ESCULTURA HEL-LENÍSTICA
    Marbre.
    Grup escultòric.
    Composició en forma piramidal.
    Predomini del dinamisme en lloc de la serenitat clàssica del període precedent de l’art grec.
    Descoberta l’any 1506 al Palatí de Roma
    Utilització de diagonals i escorços per recrear el moviment.
    Expressió grandiloqüent de les emocions: extremitats i rostres.
    Manifestació del pathos.
    Tema literari i al·legòric
    Es representa el moment en el qual unes serps monstruoses ataquen el sacerdot Laocoont i els seus fills
  • 82

    Colosseu, de Roma - ROMÀ IMPERIAL

    Colosseu, de Roma - ROMÀ IMPERIAL
    Materials:marbre,tova,pedra,maó.
    Planta el·líptica
    Interior:grades o càvea,per als espectadors.Arena:espai on es feien les celebracions.I subsòl:sota l’arena,sèrie d dependències q servien pr agilitzar l’espectacle
    Exterior:quatre pisos.Tres pisos amb arc i columnes adossades d’ordre:toscà,jònic i corinti (superposició dels ordres).El quart pis és massís amb lesenes d’ordre corinti i finestres quadrades
    Tenia uns pals d fusta q sostenien un tendal pr protegir d la pluja i del sol els espectadors
  • 128

    Panteó, de Roma - ROMÀ IMPERIAL

    Panteó, de Roma - ROMÀ IMPERIAL
    118-128dC
    Formigó i combinació d pedres - pesades en alçària
    Entrada a través d’un pronaos o pòrtic octàstil,seguit d’un cos intermedi q connecta el pòrtic amb el naos circular,amb el mur obert a diverses capelles
    Les columnes dl pòrtic són d’orde corinti,el cos d transició consta d pilastres i el naos o cel·la consta d’un pis amb capelles i fornícules i un 2n pis amb finestres,d’on arrenca la cúpula
    Element + important és la coberta:una cúpula hemiesfèrica d43 m d’altura i un òcul central d 9 m
  • 176

    Estatua eqüestre de Marc Aureli - ROMÀ IMPERIAL

    Estatua eqüestre de Marc Aureli - ROMÀ IMPERIAL
    Bronze
    Obra d’embalum rodó
    D’excel·lent factura i gran qualitat,fet que palesa el treball d’un artista (probablement un equip) altament qualificat.
    Ignorem completament el nom d l’autor.
    Obra pensada per ser vista ds d múltiples punts de vista malgrat q potencia la visió frontal
    Realisme.Seguint la tradició romana, el rostre és el retrat d l’emperador Marc Aureli,perfectament identificable
    Cal destacar els abundants rinxols d la barba i el cabell contrasten amb les suaus faccions dl rostre
  • 1115

    Timpà de Sant Pere de Moissac - ROMÀNIC

    Timpà de Sant Pere de Moissac - ROMÀNIC
    1110-1115
    Pedra.
    Alt relleu.Composició en 3 registres
    horitzontals,separats per una sanefa en forma d’onades d mar.
    Les figures s’adapten al marc arquitectònic.Composició simètrica.
    Perspectiva jeràrquica.
    Horror vacui
    Teofania.[visió d Déu al final dels temps]
    En el centre:el Crist Jutge,d cos sencer beneint amb la ma dreta i el llibre amb l’esquerra.Al seu voltant hi ha els símbols dls 4 evangelistes(àguila:Joan;lleó:Marc;brau:Lluc; i àngel:Mateu) i a sota els 24 ancians d l’Apocalipsi
  • 1123

    Pintures de l’absis de Sant Climent de Taüll (MNAC) - PINTURA ROMÀNICA

    Pintures de l’absis de Sant Climent de Taüll (MNAC) - PINTURA ROMÀNICA
    • Fresc sec.
    • Predomini del dibuix sobre el color.
    • Contorns resseguits.
    • Utilització de colors vius.
    • Fons monocrom.
    • Simetria en la distribució de les figures.
    • Tractament de les figures de manera estereotipada: linealitat dels plecs, esquematisme...
    • Predomini del hieratisme, la frontalitat, l’antinaturalisme.
    • Ús d’una perspectiva jeràrquica.
    • Tema:Teofania a partir del text de l’Apocalipsi de st Joan (parusia o Segona vinguda de Crist al món).
  • 1170

    Portalada del monestir de Santa Maria de Ripoll - ROMÀNIC

    Portalada del monestir de Santa Maria de Ripoll - ROMÀNIC
    1150 -1170
    Superposició de sis registres horitzontals sobre un sòcol.
    Arquivoltes de mig punt al voltant d’una única porta al centre.
    Sembla inspirar-se en un arc de triomf romà per l’absència de timpà.
    Escultura monumental. Subjecció a l’arquitectura.
    Utilització de la perspectiva jeràrquica.
    Cert horror vacui per la profusió i extensió decorativa i figurativa.
    Tema bíblic amb la incorporació d’algunes sèries profanes a les arquivoltes i muntants
  • 1434

    El matrimoni Arnolfini, de Jan Van Eyck - GÒTIC FLAMENC

    El matrimoni Arnolfini, de Jan Van Eyck - GÒTIC FLAMENC
    Pintura a l’oli sobre fusta de roure.Novetat per a l’època:l’ús de l’oli.
    Predomini del dibuix i detallisme mercès a la utilització d pinzells prims
    Ús de colors foscos,hi abunden: verd, marró i vermell
    Composició simètrica amb els dos protagonistes al centre
    Gran atenció a les mans dels dos personatges
    Profunditat a través de la construcció de la cambra
    Representació realista de la llum filtrada a través de la finestra
    Retrat de la riquesa dels protagonistes:robes, mobiliari, estança...
  • 1446

    David, de Donatello - QUATTROCENTO

    David, de Donatello - QUATTROCENTO
    1444-1446
    Escultura exempta.
    Sistema de fosa a la cera perduda.
    Recuperació d’aquesta tècnica de l’antiguitat.
    Pervivència de restes d’aplicacions daurades.
    Model de l’antiguitat també a partir del contrapposto,de la recerca d’un ideal de bellesa i del cànon de proporcions.
    Representació d’un home jove amb actitud introspectiva, pensativa...
    Predomini de la línia corba i compensació de la trajectòria de les extremitats en el cos nu
    A la base hi ha el cap tallat d’un home amb un barret particular
  • 1485

    El Naixement de Venus, de Sandro Botticelli - QUATTROCENTO

    El Naixement de Venus, de Sandro Botticelli - QUATTROCENTO
    Pintura sobre al tremp i oli sobre taula.
    Predomini d la línia sobre el color.
    Simetria en la distribució d grups i composició cèntrica a partir d’un triangle.
    Figures dinàmiques,lànguides,aèries,líriques
    Elusió voluntària d la perspectiva lineal.
    Bellesa ideal,idealisme,en la figura de Venus.
    Antinaturalisme intencionat en els colors (apagats i artificials) i en la llum (diàfana i sense contrastos).
    Referències a l’antiguitat:contrapposto i nuesa d la figura central
    Tema mitològic o al·legòric
  • 1511

    Escola d’Atenes, de Rafael - RENAIXENTISTA

    Escola d’Atenes, de Rafael - RENAIXENTISTA
    Pintura al fresc
    Predomini del dibuix amb el qual el pintor perfila tots i cadascun dels detalls i les cares dels personatges.
    Disposició dels diferents grups de personatges de manera simètrica, deixant un espai central buit, en el qual apareixen els dos protagonistes principals.
    Perspectiva lineal.
    Composició tancada.
    Individualització de personatges i grups.
    Marcat dinamisme, aconseguit a través de la captació perfecta dels gestos,les expressions i els moviments de les figures.
  • 1513

    Frescos de la volta de la Capella Sixtina, de Miquel Àngel - CINQUECENTO

    Frescos de la volta de la Capella Sixtina, de Miquel Àngel - CINQUECENTO
    Utilització de la línia (dibuix) en l’estudi i la definició de les figures
    Preferència per a les figures gegantines.
    Interès anatòmic
    Influència de l’Antiguitat clàssica a través dels models estatuaris
    Volumetria d les figures d caràcter escultòric.
    Resolució del volum d les figures a través de gradacions d color
    Utilització d colors variats i intensos
    Estudi d les expressions humanes amb l’ús d la dita terribilità.
    Introducció d paisatges en les escenes religioses per bé q sintètics
  • 1553

    Vil·la Capra o La Rotonda, d’Andrea Palladio - MANIERISME/RENAIXEMENT

    Vil·la Capra o La Rotonda, d’Andrea Palladio - MANIERISME/RENAIXEMENT
    1551-1553
    Pedra, maó, estuc i marbre
    Sistema arquitravat i voltat
    Quatre façanes amb pòrtics de sis columnes jòniques que sostenen quatre frontons triangulars, amb escalinates a la manera dels temples romans.
    Interior circular amb cúpula.
    Simetria.
    Emplaçament que domina una vall
    Referències a Vitrubi i a Bramante
    Significació: Retorn al concepte de les viles romanes, al gaudi i a les labors agrícoles.
    Funció: Lloc de repòs i gaudi intel·lectual.
  • 1554

    Danae rebent la pluja d'or, de Ticià -

    Danae rebent la pluja d'or, de Ticià -
    1553-1554
    Oli sobre tela
    Domini del traç obert, la llum i el color sobre el dibuix.
    L'obra està dividida en 2 parts mitjançant
    una forta diagonal.S'aconsegueix un gran efectisme atmosfèric gràcies a l'aplicació del sfumato,apreciable en els contorns d la jove,i l'ús d'una gamma cromàtica de tonalitats càlides,com el vermell o el groc
    Funció:decorativa
    Durant el Renaixement el mite d Danae es va convertir en una temàtca molt popular entre els pintors, ja q permetia poder retratar el nu femenÌ
  • El rapte de les sabines, de Giambologna - MANIERISTA

    El rapte de les sabines, de Giambologna - MANIERISTA
    1581-1583
    Marbre
    Un sol bloc de material
    L’estructura d la obra es oberta
    Les 3 figures es relacionen formalment entre elles per la unió dels cossos,però,també té un joc dinàmic d mirades que permet a l'espectador anar seguint tot el desenvolupament de l'acció
    Excel·lent treball anatòmic:els cossos en tensió + captació psicològica d lluita i patiment dels personatges reflectida en les expressions facials
    Llegenda d la primitiva hª de Roma narrada per Plutarc a Vides i per Tit Livi a Hª de Roma
  • La mort de la Verge, de Caravaggio - BARROC

    La mort de la Verge, de Caravaggio - BARROC
    1605-1606
    Neutralitat o abstracció de l’espai q envolta l’acció.
    Tancament de l’escena
    Concepció teatral
    Protagonisme de les figures
    Predomini del color damunt del dibuix.
    Forts contrastos lumínics
    Utilització intencionada del clarobscur
    Composició unitària a través de l’encreuament de dues diagonals
    Realisme pictòric.Utilització de models quotidians.
    Expressionisme dramàtic en els gestos
    Representació del moment culminant de l’acció.
    Temàtica cristiana
    Pintura d’altar
    L'obra fou rebutjada
  • La lliçó d’anatomia del doctor Tulp, de Rembrandt - BARROC

    La lliçó d’anatomia del doctor Tulp, de Rembrandt - BARROC
    Oli sobre tela
    Predomini del color sobre el dibuix
    Línia d l’horitzó alta
    Formes obertes
    Composició piramidal. Composició tancada encerclada per un oval format per els dos personatges de l’angle inferior esquerra i el llibre d l’angle inferior dret.
    Composició unitària
    Llum artificial q il·lumina amb força el cos del difunt. Perspectiva aèria
    L’obra basada en un fet real.Retrata la lliçó d’anatomia del gremi d cirurgians impartida pel doctor Tulp q mostra als set alumnes la dissecció del braç
  • San Carlo alle Quattro Fontane, de Francesco Borromini - ARQUITECTURA BARROCA

    San Carlo alle Quattro Fontane, de Francesco Borromini - ARQUITECTURA BARROCA
    Materials constructius:maó i estuc.
    Planta de l’església el·líptica en sentit longitudinal respecte l’entrada
    Base geomètrica a partir de la combinació de dos triangles, que generen un rombe.
    Mur ondulant: seccions còncaves i convexes.
    Utilització d’un ordre gegant de columnes a l’interior, distribuït en seccions de quatre
    Volta el·líptica amb cassetons geomètrics que s’empetiteixen
    Espai diàfan
    Tipologia i funció: religiosa i monàstica. Lloc de culte
    Església dedicada a st.Carles Borromeu
  • L'èxtasi de Santa Teresa de Jesús, de Bernini - BARROC

    L'èxtasi de Santa Teresa de Jesús, de Bernini - BARROC
    1648-1652
    Travertí,marbre rosat i blanc,policromia daurada
    Creació d’un espai arquitectònic per mitjà d la intervenció en les tres parets d la capella:la frontal i les 2 laterals
    Protagonisme dl grup escultòric d l’altar,compost per 2 figures:Sta Teresa i un àngel amb llança.
    Volum i moviment a través dl tractament d la roba d la figura femenina
    Gesticulació d les figures teatral,expressiva
    Recerca d valors teatrals
    Intervenció d la llum natural
    Naturalisme en el retrat del personatges laterals
  • “Las meninas” o La família de Felip IV de Diego de Velázquez - BARROC

    “Las meninas” o La família de Felip IV de Diego de Velázquez - BARROC
    Oli sobre tela.
    Supeditació de la línia al color.
    Predomini del clarobscur amb punts de llum localitzats i intencionats (portes,finestres).
    Realisme en la representació de l’espai i de les figures.
    Ús de la perspectiva lineal i atmosfèrica en la construcció de l’espai.
    Escena situada en un interior domèstic.
    Composició oberta.
    Moviment congelat en els gestos i les figures.
    Els reis han entrat a la sala on Velázquez estava pintant i també hi era la infanta Margarita i el seu seguici privat
  • Palau i jardins de Versailles, Mansart, Lebrun - BARROC

    Palau i jardins de Versailles, Mansart, Lebrun - BARROC
    1661-1710
    Relació d continuïtat entre l’arquitectura i els jardins
    La façana s'estructura en forma de fris,amb una divisió horitzonal en 3 pisos,coronats per una balaustrada correguda,decorada amb estàtues i escuts reials.El pis noble s'ordena en finestrals q presenten un intercal·lat amb columnes d'ordre gegant,q reforcen l'horitzontalitat d la façana
    A banda i banda d’un saló allargat s’articulen els cossos amb les estances del rei i la reina.
    Destacar la capella reial
    Simetria i perspectiva
  • Al·legoria de la pintura, de Johannes Vermeer - BARROC

    Al·legoria de la pintura, de Johannes Vermeer - BARROC
    Pintura a oli
    Escena d’interior
    Perspectiva lineal
    Dos personatges:un d’espatlles amb estris d pintura i l’altre femení dempeus,i model
    Realisme
    Constants d la pintura holandesa d’interiors:cortina, mapa,paviment...
    Utilització d’un focus d llum d manera intencional,des d la part superior esquerra i d trajectòria diagonal.S’intueix existència d’una finestra oberta
    Gamma cromàtica particular del pintor:combinació d colors d difícil harmonia grocs i blaus....
    Escena d’intimitat.Efecte de voyerisme
  • El jurament dels Horacis, de Jean-Lluc David - NEOCLASSICISME

    El jurament dels Horacis, de Jean-Lluc David - NEOCLASSICISME
    Oli sobre tela
    Ús d la perspectiva renaixentista en un espai interior
    Divisió d l’escena en grups
    Fons arquitectònic d’inspiració antiga
    Divisió tripartida del grup en funció del fons arquitectònic
    Gesticulació teatral d les figures
    Contraposició emocional entre els personatges femenins i masculins.
    Predomini d la línia sobre el color
    Reducció d la gama cromàtica i predomini dels tons càlids
    Indumentària i objectes antics d referència arqueològica
    Pinzellada imperceptible
    Grans dimensions
  • Eros i Psique, d’Antonio Canova - NEOCLASSICISME

    Eros i Psique, d’Antonio Canova - NEOCLASSICISME
    Grup escultòric exempt o d’embalum rodó.
    Talla de marbre.
    Tècnica de l’acabat final del marbre de Canova.
    Manca de policromia. Interpretació errònia de l’escultura antiga.
    Composició tancada. Força centrípeta amb el bes com a nucli.
    Recerca de la bellesa ideal.
    Sensualitat i tendresa.
    Definició de línies pures.
    Moviment equilibrat.
    Mite d’Eros i Psique.
    Recerca de l’ideal de bellesa.
    Significat: el triomf de l’amor. Imatge paradigmàtica de l’amor.
    Comanda per a decorar la sala de Lord Cawdor.
  • Els afusellaments, o El 3 de maig a Madrid, de Francisco de Goya - ROMANTICISME (classificació difícil)

    Els afusellaments, o El 3 de maig a Madrid, de Francisco de Goya - ROMANTICISME (classificació difícil)
    Pintura a l’oli sobre tela.
    Escena en penombra. Existència de clarobscur.
    Ús intencionat de la llum.
    Predomini del color damunt la línia.
    Pinzellades llargues i dramàtiques.
    Contenció cromàtica.
    Construcció de la profunditat per mitjà de dues línies diagonals.
    Protagonisme compositiu: home amb els braços oberts
    La distribució dels diferents grups de personatges: esquerra(condemnats) i dreta(soldats)
    Dinamisme implícit.
    Expressionisme dels personatges amb la seva gesticulació.
  • La Llibertat guiant el poble, d’Eugène Delacroix - ROMANTICISME

    La Llibertat guiant el poble, d’Eugène Delacroix - ROMANTICISME
    • Pintura a l’oli sobre tela. Gran format.
    • Subdivisió d l’escena en un primer pla,format pel grup central de personatges,i un segon pla,obert i infinit
    • Composició piramidal
    • Dinamisme a través d pronunciades diagonals compositives
    • Gesticulació expressiva per mitjà del gest obert de braços i cames.
    • Predomini dl color sobre la línia
    • Pinzellada esbossada
    • Llum artificial,focal,clarobscur
    • Realisme en la indumentària i el paisatge
    • Voluntat d fer partícip l’espectador en l’escena
  • Enterrament a Ornans, de Gustave Courbet - REALISME PICTÒRIC

    Enterrament a Ornans, de Gustave Courbet - REALISME PICTÒRIC
    Oli sobre tela
    Llenç de grans dimensions i de composició tancada amb tots els grups de persones en relació amb el centre del quadre.
    Composició bastant estàtica, gairebé sense acció.
    Courbet mostra l'escena sense cap tipus d'idealització.
    La majoria dels personatges es troben a la mateixa altura, disposats horitzontalment a manera de fris, sense cap
    mena de jerarquia espacial. L'únic element que s'eleva sobre la resta és la creu que trenca la uniformitat del paisatge del fons.
  • Déjeuner sur l’herbe, d'Édouard Manet - REALISME/IMPRESSIONISME (INICIS)

    Déjeuner sur l’herbe, d'Édouard Manet - REALISME/IMPRESSIONISME (INICIS)
    Pintura a l’oli.
    Figures planes, però detallades.
    Pinzellada esbossada o solta.
    Reproducció d’una llum natural.
    Composició dividida en tres plans horitzontals.
    Agrupació de les figures centrals a partir d’un triangle, composició tancada.
    El protagonisme compositiu en la figura de la dona.
    Rebuig a la construcció de la profunditat geomètrica.
    Espai construït a partir del color.
    Escena pretesament costumista, inspirada en els hàbits de la classe mitjana parisenca.
    Retrats de membres del seu entorn
  • Sol ixent. Impressió, de Claude Monet - IMPRESSIONISME

    Sol ixent. Impressió, de Claude Monet - IMPRESSIONISME
    Oli sobre llenç
    Format petit
    Absència de l’ús de la perspectiva lineal o artificial
    Enquadrament aparentment casual
    Predomini del color sobre la línia
    Aplicació de pinzellades curtes i ràpides
    Descomposició del color a partir de les pinzellades
    Predomini del color blau i carbassa
    Reproducció dels contrastos lumínics de la natura
    Aplicació d color també a les ombres
    Voluntat d captar el vapor a l’atmosfera
    Indefinició dels contorns
    A l'aire lliure (plain aire)
    La impressió d’un paisatge portuari
  • El pensador, d’Auguste Rodin - IMPRESSIONISME/REALISME

    El pensador, d’Auguste Rodin - IMPRESSIONISME/REALISME
    Bronze amb la tècnica de la fosa
    Embalum rodó
    Multifacialitat
    Figuració realista amb una forta expressivitat
    Modelatge amb els dits,q fa la impressió d’imprecisió o inacabat
    Representació d les emocions.Subjectivitat
    Representa el poeta Dante.Referència a la Divina Comèdia.Ara s'ha convertit en un personatge anònim immers en les seves preocupacions
    L’obra havia d rematar l’anomenada Porta de l’Infern però finalment va ser una obra autònoma
    Funció:Crear una gran porta pel Museu d’Arts Decoratives
  • Nit estel-lada de Vincent van Gogh - IMPRESSIONISME

    Nit estel-lada de Vincent van Gogh - IMPRESSIONISME
    Oli sobre tela.Pinzellada ampla,empastada, gruixuda, vigorosa
    Composició oberta.En els dos terços superiors de l’obra es representa el cel amb formes circulars, ondulants i espirals, que representen els estels i la lluna.
    El terç inferior correspon a la terra: un poble petit de formes esquemàtiques davant de muntanyes.Un xiprer,retallat en primer pla, i el campanar uneixen els dos entorns.
    Domini dels colors obscurs (del blau, principalment). El color no es correspon amb la realitat.
  • Tour Eiffel, de Gustave Eiffel - ARQUITECTURA DEL FERRO

    Tour Eiffel, de Gustave Eiffel - ARQUITECTURA DEL FERRO
    Cronologia:1887-1889
    Ferro
    Planta:Quadrat d 125m per costat.Alçat de 305m q amb l'antena actual arriba als 320m
    Combinació del sistema arquitravat i voltat gràcies al treball d l'arquitectura del ferro
    Elements d suport:4 pilars als vèrtex del quadrat q estan reforçats per 4 arcs
    Destaca una gran verticalitat en forma piramidal
    Estructura exterior metàl·lica feta amb bigues entrecreuades.Està separada per 3 plataformes
    Ubicada a la zona on s'havia de celebrar l'Exposició universal,l'any 1889
  • Els jugadors de cartes, de Paul Cezanne - POSTIMPRESSIONISTA

    Els jugadors de cartes, de Paul Cezanne - POSTIMPRESSIONISTA
    Oli sobre tela
    Predominen els colors verdosos, ocres i marronosos vermellosos.
    Destaquen dos elements blancs: la pipa i les cartes.
    La llum està present en tota l’obra
    Composició tancada, els elements tendeixen cap al centre.
    La construcció geomètrica domina l’estructura de les figures.
    Els personatges no estan treballats amb una anatomia molt marcada ja que va simplificant cada cop més les seves obres
    Es creu que hi ha un simbolisme, l’enfrontament entre els dos personatges
  • Magatzems Carson,Pirie,Scott de Louis Sullivan - ESCOLA DE CHICAGO

    Magatzems Carson,Pirie,Scott de Louis Sullivan - ESCOLA DE CHICAGO
    Base d l’edifici:entresol,1r planta:amplis aparadors d vidre situats arran d la façana,emmarcats per 2 bandes d’ornamentació naturalista d ferro fos
    Altres plantes:segueixen una construcció cel·lular separada pr una estructura geomètrica d formigó
    Coberta plana
    Finestres:elements fonamentals,d forma horitzontal i allargada
    L’horitzontalitat d la façana redueix la sensació d’alçada
    Els finestrals dls aparadors i les portes dl pavelló circular interrelacionen perfectament l’interior amb l’exterior
  • Composició IV, de Vassili Kandinsky - ABSTRACCIÓ

    Composició IV, de Vassili Kandinsky - ABSTRACCIÓ
    Oli sobre tela.
    La tela manté encara elements q remeten,per les seves formes,a objectes de la natura
    A l'esquerra,dos genets semblen estar lluitant sobre l’arc d Snt Martí,mentre al centre allò q sembla un castell corona una muntanya blava,davant la qual tres cavallers subjecten dues llances molt llargues
    La composició s’estructura en dues meitats ben diferenciades.A l’esquerra dominen els plans irregulars i les línies inacabades superposades,a la dreta les figures mostren un acabat més definit
  • Casa Milà, o la Pedrera, d’Antoni Gaudí - MODERNISME

    Casa Milà, o la Pedrera, d’Antoni Gaudí - MODERNISME
    Edifici d’habitatges format a partir d la suma d dos solars.
    Planta baixa,cinc pisos i golfes
    Predomini d la corba
    La façana exterior és asimètrica,revestida d pedra
    Les baranes d ferro colat potencien la plasticitat d l’edifici
    Al terrat les torres de ventilació i xemeneies, revestides d trencadís ceràmic
    Cada pis és d planta lliure sobre pilars
    Les golfes presenten una coberta amb arcs parabòlics d maó, q tenen diferents alçàries
    Els dos patis,asimètrics, faciliten la il·luminació i ventilació
  • Formes úniques de continuïtat en l’espai, Boccioni. FUTURISME

    Formes úniques de continuïtat en l’espai, Boccioni. FUTURISME
    • Escultura exempta
    • Bronze (original).
    • Fosa.
    • Superfície brillant i polida.
    • Una figura antropomòrfica avançant.
    • El cos d’un home en acció.
    • Predomini de la línia diagonal i composició centrífuga.
    • Absència de realisme anatòmic.
    • Concepció amb formes geomètriques i anguloses.
    • Dinamisme.
    • Projecció de la musculatura en moviment en un mateix pla.
    • Superposició de volums.
    • Simultaneïtat en el temps, com si fos una seqüència fílmica.
    • El cos d’un home en acció.
  • Pavelló alemany de Barcelona, de Mies van der Rohe - RACIONALISME

    Pavelló alemany de Barcelona, de Mies van der Rohe - RACIONALISME
    Cura en la selecció dels materials:marbre travertí, ònix, granet,acer inoxidable i vidre
    Predomini d la línia recta i de l’horitzontalitat
    Teulada plana i ample voladís.
    Arquitectura arquitravada sobre pilars d’acer
    Planta lliure
    Planta:plataforma d travertí,habitatge,oficines i
    lavabo i estanys
    Utilització d’elements i peces prefabricades
    Unió entre l’interior i l’exterior a través dels finestrals.
    Mobles d l’interiorisme també obra d l’arquitecte amb l’excepció d l’escultura d bronze,d G.Kolbe
  • La persistència de la memòria de salvador Dalí - SURREALISME

    La persistència de la memòria de salvador Dalí - SURREALISME
    La extraordinària meticulositat del dibuix recolza el sentit irreal del llenç
    Els objectes estan representats amb exactitud i detallisme però les seves dimensions no són reals i estan deformats.
    La llum també juga un paper important. És nítida i brillant,q projecta ombres allargades i configura un ambient crepuscular
    El quadre està dividit en dues parts no simètriques
    El color és ric i variat,ple de brillantor
    La composició amb una clara diagonal ascendent d’esquerra a dreta del quadre
  • Casa Kaufmann (Casa de la cascada), Frank Lloyd Wright - ARQUITECTURA FUNCIONALISTA ORGANICISTA

    Casa Kaufmann (Casa de la cascada), Frank Lloyd Wright - ARQUITECTURA FUNCIONALISTA ORGANICISTA
    Materials emprats: formigó armat, pedra, vidre i alumini.
    Planta asimètrica.
    Habitatge dividit en tres plantes irregulars.
    Construcció sobre pilars de formigó.
    Els plans horitzontals, acabats amb terrasses,s’entrecreuen amb els plans verticals,de pedra local.
    Predomini de l’horitzontalitat per damunt de la verticalitat.
    Planta lliure.
    L’edifici s'adapta a les condicions de l’indret i s’integra a la naturalesa
  • Composició núm. 1 de Jackson Pollock - EXPRESSIONISME ABSTRACTE/ACTION PAINTING

     Composició núm. 1 de Jackson Pollock - EXPRESSIONISME ABSTRACTE/ACTION PAINTING
    Pintura a l’oli i acrílica sobre llenç
    Llenç de grans dimensions
    Sensació d’horror vacui (all-over-painting).
    Dinamisme i gestualitat a través de les línies.
    Absència de figuració.
    Ús majoritari de colors primaris: groc, blau i vermell, i blanc i negre.
    Regalim i degoteig aleatoris de la pintura sobre el llenç (dripping).
    Intervenció de l’atzar, de la improvisació en el resultat.
    Expressió d’una pulsió vital, caos.
    Expressió de l’alliberament espiritual a través de la creació.Llibertat creativa
  • El marxisme sanarà els malalts, de Frida Kahlo - SURREALISME

    El marxisme sanarà els malalts, de Frida Kahlo - SURREALISME
    Colors d tons intensos, vius i contrastats, i no hi falten mai els tres més habituals: vermell, verd i blanc
    L’ús del color està totalment supeditat al tema de l’obra:El vermell i altres tonalitats fosques se situen a la dreta de la tela i simbolitzen la idea de destrucció.Per contra,el blau, el groc i els marrons,tonalitats totes més clares, omplen la superfície esquerra,i simbolitzen el món en pau i tenen una vinculació positiva amb la causa marxista
    Es pot considerar la síntesi del seu art
  • Sopa Campbell's, d'Andy Warhol - POP ART

    Sopa Campbell's, d'Andy Warhol - POP ART
    Acrílic i serigrafia sobre tela
    Fidelitat fictícia a l’original:una marca d sopa americana q es troba en tots els supermercats
    Predomini del dibuix.Una línia negra delimita la imatge
    Representació frontal amb una perspectiva forçada q permet visualitzar la part superior d l’envàs
    Colors plans
    Concepte d seriació en la creació artística
    Canvi d colors en funció d la sèrie
    En aqsta obra es troben tots els gustos existents en la marca
    Representació d’un objecte quotidià en una icona d
    l’art del sXX
  • Una i tres adires de Josep Kosuth - CONCEPTUAL

    Una i tres adires de Josep Kosuth - CONCEPTUAL
    Instal·lació artística q consta d tres elements ordenats l’un al costat d l’altre davant un mateix concepte:una cadira.
    Centre:cadira d fusta d color marró col·locada d cara a l’espectador
    Esquerra:i penjada d la paret hi ha una fotografia molt gran en blanc i negre d la mateixa cadira
    Dreta:es troba penjat a la paret un plafó d color beix q reprodueix la definició en anglès d la paraula cadira extreta d’un diccionari
    Presenta tres codis d cadira:El del llenguatge objectual,el visual i el verbal
  • Creu i R, de Tàpies - INFORMALISME

    Creu i R, de Tàpies - INFORMALISME
    Aquesta obra, com la majoria de quadres matèrics de Tàpies, està basada en línies contundents q formen composicions complexes.
    En la construcció de l’obra podem observar dos nivells:
    - El llenguatge matèric, en aquest cas, marcat per la textura de la sorra, les pedres i la tela, i el dibuix.
    - La línia donada per la creu,les lletres (R, H) i els signes (+)
    Utilitza colors terrosos, propis de la matèria, ocre, marró, negre i vermell.
    Tècnica mixta:sorra, tela, pedres, pintura i llapis de grafit
  • Maman, de Louise Bourgeois - EXPRESSIONISME (NEO-EXPRESSIONISME/POSTMODERN)

    Maman, de Louise Bourgeois - EXPRESSIONISME (NEO-EXPRESSIONISME/POSTMODERN)
    Escultura d'una sèrie dels anys 90.Acer, bronze i marbre q representen una aranya gegantina
    Es mostra dreta sobre vuit potes de bronze,
    irregulars i gegantines q reprodueixen el cos i les extremitats en moviment
    El cos central està format per una xarxa metàl·lica q sosté un munt de rocs d marbre blanc i polit,com si es tractés d'ous

    La rugositat del bronze contrasta amb la puresa d les peces d marbre del cos
    És una oda a la seva mare i utilitza el filat perq també tenia un taller de tapissos